Κριτικές


Πολύστιχα, μακρόστιχα, στοχαστικά ποιήματα: Ιωάννης Πανουτσόπουλος, Πράξεις των αποστόλων, Τόπος 2022, σελ. 119

Πολύστιχα, μακρόστιχα, στοχαστικά ποιήματα: Ιωάννης Πανουτσόπουλος, Πράξεις των αποστόλων, Τόπος 2022, σελ. 119

Μπάμπης Δερμιτζάκης αναρτήθηκε στο λεξημα

Έχουμε ήδη παρουσιάσει τον «Επαγγελματικό προσανατολισμό» και τα «Οικογενειακά» του Ιωάννη  Πανουτσόπουλου. Διαπιστώσαμε ομοιότητες αλλά και διαφορές με την τελευταία του ποιητική συλλογή.
 Ποιοι είναι οι απόστολοι;
 Τους κατονομάζει στους τίτλους των ενοτήτων στις οποίες χωρίζει τη συλλογή του: Πράξεις των πολιτών, πράξεις των προσκυνητών, πράξεις των ποιητών.
 Δεν ξέρω αν τα ποιήματα γράφηκαν με αυτή τη σειρά ή ταξινομήθηκαν εκ των υστέρων θεματικά, πάντως οι πράξεις των ποιητών μου άρεσαν περισσότερο.

Δείτε περισσότερα...
Εν είδει θρησκευτικής ποιητικής πραγματείας

Εν είδει θρησκευτικής ποιητικής πραγματείας

Είναι εκπληκτική η πύκνωση της ανθρωπολογίας των προσκεκλημένων μέσα σε έναν ή δύο στίχους, που κεντράρουν στο κάδρο, όπως του πορτρετίστα το υπάρχον και το νοούμενο πρόσωπο. Ο ποιητής προσκαλεί και ταυτόχρονα χαρακτηρίζει, σαρκάζει, ειρωνεύεται, μελαγχολεί, οργίζεται, αυτοταπεινώνεται, μάχεται, προσεύχεται… Είναι αυτές οι δικές του ψυχικές και συναισθηματικές μεταπτώσεις, τα όπλα του ποιητή ως «πειθούς δημιουργού», που μ’αυτά μάχεται σε ολόκληρη τη συγκλονιστική του σύνθεση.

Δείτε περισσότερα...
Η ξένη γλώσσα που αργήσαμε να μάθουμε είναι η αγάπη

Η ξένη γλώσσα που αργήσαμε να μάθουμε είναι η αγάπη

Τον Ιωάννη Πανουτσόπουλο απασχολεί η σχετικότητα, η ρευστότητα των ιδεών, του χρόνου, της κοινωνικότητάς, της ελευθερίας. Στους στίχους του υφαίνονται θρησκευτικοί, πολιτικοί και κοινωνικοί συνειρμοί, ανατέλλουν εκπλήξεις και πυκνώνουν θαύματα. «Καθαρογράφω αιτήματα της ανάγκης (…) με απειλητική ωραιότητα» γράφει στο ποίημα «Ποιητική αναγκαιότητα». Κάθε ποίημά του εκφράζει μια πράξη ηθικής, ποιητικού χρέους. Κάθε ποίημα του, οργανωμένο γεωμετρικά, εξασφαλίζει ισορροπία λεκτικών σχημάτων και νοημάτων και άρα αυτονομία, ώστε να αποτελεί εν δυνάμει ολόκληρη ποιητική συλλογή.

Δείτε περισσότερα...
Πράξεις των Αποστόλων του Ιωάννη Πανουτσόπουλου  – Η θέση του ανθρώπου στην κοσμική σούπα

«Πράξεις των Αποστόλων» του Ιωάννη Πανουτσόπουλου – Η θέση του ανθρώπου στην κοσμική σούπα

Η ποίηση του Πανουτσόπουλου δεν είναι εσωστρεφής, δεν αφορά τον ιδιωτικό του χώρο, κι ας εκπορεύεται από αυτόν, από βιώματα δουλεμένα μέσα στον χρόνο. Είναι μια ποίηση ανοιχτή σε όλους, γραμμένη με τρόπο που προσελκύει τον αναγνώστη σε μια μέθεξη επιθυμητή. Με γλώσσα και ύφος που μπορεί ταυτόχρονα να ανορθώνεται μέχρι τα πιο υψηλά νοήματα, να κυκλοφορεί στο κοσμικό σύμπαν με τα αναπάντητα ερωτήματα και την αναπόφευκτη μοναξιά του θνητού που αγνοεί την προέλευση και την ουσία της ύπαρξής του, ωστόσο μπορεί να επιστρέφει στην πραγματικότητα μιας καθημερινότητας, απτής και σκληρής, να προσγειώνεται στον ανθρώπινο μόχθο, να καταγγέλλει ό,τι κακώς κείται. Ο κόσμος του έχει για δομικά υλικά του τόσο τα καθημερινά τεκμήρια παρακμής όσο και τα «εξόριστα» όνειρα, όνειρα όπως αυτά του Μαγιακόφσκι, όπως ονειρεύεται ένα «σύννεφο με παντελόνια».

Δείτε περισσότερα...
Μία ιδιαίτερη πρόταση  ποιητικης γραφης

Μία ιδιαίτερη πρόταση ποιητικης γραφης

Στην καινούργια ποιητικη συλλογη-του ο Ι. Πανουτσόπουλος, παράγει σοβαρο ποιητικο λόγο, πρωτότυπο, με μεγάλες αξιώσεις και κυρίως με υποδειγματικη ιεροπραξία. Παράγει, με άλλα λόγια, προϊον που αγγίζει τα όρια της πλήρους ωριμότητας, τόσο απο την πλευρα του περιεχομένου, όσο και απο την πλευρα της αισθητικης αποτύπωσής-του.

Δείτε περισσότερα...
Ελεγεία της απουσίας - Λευτέρης Παπαλεοντίου

Ελεγεία της απουσίας - Λευτέρης Παπαλεοντίου

 Ο δραματικός μονόλογος της Ωραίας Κοιμωμένης ξεχειλίζει από αγάπη και συγκίνηση, καθώς ανακαλεί τα ευτυχισμένα χρόνια της συμβίωσης με τον σύντροφό της, το απόλυτο δόσιμο, τις αγαπημένες συνήθειες, τη δίψα για ζωή και όνειρα. Ειδικά στο ποίημα αυτό διαγράφεται ανάγλυφα η ταύτιση του Εγώ με τον Άλλο· ταυτόχρονα η σύνδεση αυτή προϋποθέτει και το στοιχείο της απόστασης ή της απόκλισης, που επιτρέπει στην ηρωίδα του ποιήματος να προσεγγίσει και απομυθοποιητικά ή χιουμοριστικά τον σύντροφό της, ώστε να απεικονίσει πιο στρογγυλεμένα το πρόσωπό του. 

Δείτε περισσότερα...
Η ΩΡΑΙΑ ΚΟΙΜΩΜΕΝΗ - ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ

Η ΩΡΑΙΑ ΚΟΙΜΩΜΕΝΗ - ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ

Η Ωραία Κοιμωμένη του Ιωάννη Πανουτσόπουλου φέρνει συνειρμικά, ως εικόνα αρχικά, στο νου, από κοινού με το απέριττο σχέδιο του ζωγράφου Κώστα Σιαφάκα την Κοιμωμένη του Χαλεπά στο Α’ Νεκροταφείο της Αθήνας, όμορφη κοιμωμένη και αυτή, μνημείο του αγώνα του ανθρώπου ενάντια στον φθοροποιό χρόνο. Έπειτα έρχεται στη σκέψη το αποτροπαϊκό   παραμύθι «Η ωραία κοιμωμένη του δάσους» του Σαρλ Περό, παραμυθία παμπάλαια αυτή, που επίμονα εξορκίζει επί αιώνες τον θάνατο της νεότητας, τον θάνατο της ομορφιάς και ακόμα ηχεί στα αυτιά μου η μουσική πανδαισία του Πιοτρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι από την δική του αρμονική εκδοχή της Ωραίας Κοιμωμένης. 

Δείτε περισσότερα...
Εκείνος μόνο σύναζε τις λέξεις και αγρυπνούσε… Για το βιβλίο Επαγγελματικός προσανατολισμός του Ιωάννη Πανουτσόπουλου

«Εκείνος μόνο σύναζε τις λέξεις και αγρυπνούσε…» Για το βιβλίο Επαγγελματικός προσανατολισμός του Ιωάννη Πανουτσόπουλου

Σαν να κατασκευάζει μια γλώσσα που δεν μετέχει στον καθημερινό λόγο, στην τύρβη της αγοράς και στην οικονομία των συναλλαγών, φροντίζει προσεκτικά τους αρμούς και τα γρανάζια της, αποφεύγοντας να μεταχειριστεί εύκολα ελιξίρια νεότητας του ποιητικού λόγου, χωρίς πάντως η ποίησή του να γίνεται ακατάληπτη ή εγκεφαλική. Παρόν παντού ο εξομολογητικός λόγος και το βίωμα. Το βιβλίο θα μπορούσε να διαβαστεί σαν μια εκλογή ημερολογιακών καταγραφών ή σαν ένα ιδιωτικό προσευχητάρι. Ο ποιητής αναζητά διαρκώς «μια ανεξήγητη και ανέκφραστη γνώση την οποία απώλεσε κατά την πρόωρη ενηλικίωσή του». Την τελευταία φράση δανείζομαι από το επίμετρο του βιβλίου Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε, όχι μόνο γιατί περιγράφει με ακρίβεια την εντύπωση που απηχεί η ανάγνωση της συλλογής Επαγγελματικός Προσανατολισμός, αλλά και γιατί φανερώνει την ενότητα που χαρακτηρίζει το έργο του, πεζό και ποιητικό.

Δείτε περισσότερα...
Λίγα λόγια για τον Ιωάννη ΠΑΝΟΥΤΣΌΠΟΥΛΟ και το βιβλίο του Επαγγελματικός Προσανατολισμός

Λίγα λόγια για τον Ιωάννη ΠΑΝΟΥΤΣΌΠΟΥΛΟ και το βιβλίο του Επαγγελματικός Προσανατολισμός

Μανολης Πρατικάκης 

Ένα σημαντικό στοιχείο της ποίησής του Ιωαννη Πανουτσόπουλου είναι πως είναι Αυτόχθων. Δεν πατάει πουθενά. Δεν θυμίζει κανέναν. Είναι εξ υπαρχής η φωνή του. Οι λέξεις του είναι τα δαχτυλικά του αποτυπώματα. Αν και σύγχρονος ποιητής είναι γερά ριζωμένος στην παράδοση. Το Δημοτικό τραγούδι μοσχοβολά μεσ’ στα  τραγούδια του. Ο Πανουτσόπουλος, για να κάνει λίγα βήματα μπροστά, γυρίζει χιλιόμετρα πίσω στις πηγές της ζωντανής μας παράδοσης. Έχει έναν παράξενο, εντελώς δικό του αυτοδίδακτο έσωθεν ρυθμό, όπως θάλεγε ο Αισχύλος. Στην πρώτη ανάγνωση σε ξενίζει μια κάποια μουσική αρρυθμία. Σαν από στιγμή σε στιγμή να χάνεις ένα σκαλοπάτι που νομίζεις πως λείπει και φοβάσαι πως θα τσακιστείς. Αλλά όταν βρεις το τέμπο του, αντιλαμβάνεσαι ότι δεν λείπει ένα σκαλοπάτι αλλά το ένα σου πόδι είναι κοντύτερο, καθώς έχει συνηθίσει τη θεσμοθετημένη αρμονία, που έχει προσδιορίσει μονοσήμαντα και άρα δεν μπορεί να ενταχθεί στο δικό μας περιορισμένο πεδίο αισθητικής πρόσληψης. Πρέπει να περιμένεις τους παρακάτω στίχους του Πανουτσόπουλου για να αποκτήσουν αρμονία και ζευγάρωμα οι προηγούμενοι.

Δείτε περισσότερα...
Ιωάννης Πανουτσόπουλος: Οικογενειακά ή Πολυπρισματικός κόσμος  Γιώργος Μαρκόπουλος  2020 ΔΙΑΣΤΙΧΟ

Ιωάννης Πανουτσόπουλος: «Οικογενειακά ή Πολυπρισματικός κόσμος» Γιώργος Μαρκόπουλος 2020 ΔΙΑΣΤΙΧΟ

Γιωργος Μαρκοπουλος

Στη συλλογή αυτή ο Ιωάννης Πανουτσόπουλος βρίσκεται στο απόγειο της εμπνεύσεώς του. Ανατρεπτικός, καλλιεπής, φλογοβόλος και ενίοτε σαρκαστικός, μας προσφέρει μια ποίηση μακράς πνοής, με ποιήματα όλα τους άρτια, σώματα αρτιμελή, θα έλεγα πιο σωστά, άριστα αρχιτεκτονημένα, βασισμένα πάνω σε στίχους που θέλγουν, σε στίχους γραμμένους από χέρι στιβαρό, σε στίχους που κρατούν μέσα τους σχέσεις που λάμπουν άφθαρτες κάτω από την πατίνα του χρόνου, και σε στίχους μικρές φρυκτωρίες σε μακρινά βουνά.
 Και για να τελειώσω: ο Ιωάννης Πανουτσόπουλος, αν και νέος, σύγχρονος, κατά βάθος είναι «ο παλαιός των ημερών», είναι εκείνος που έρχεται από τα βάθη των καιρών με τη «νοτισμένη κάπα του» σαν μοναχός που αγίασε στην έρημο, θυμίζοντάς μας, και πάλι θυμίζοντάς μας, πόσο ακριβή είναι και πρέπει να είναι η γνήσια ποίηση.

Δείτε περισσότερα...
Σε βάθος λόγου και γραφής (του Διονύση Καρατζά)    Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ 2019

Σε βάθος λόγου και γραφής (του Διονύση Καρατζά) Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ 2019

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός ως τόσο, ως ποιητικό θέμα, αναφέρεται στο αποτέλεσμα της επιλογής, αποτιμά εμπειρίες και βιώματα και ανάγει το επάγγελμα από διαδικασία ενεργειών σε δοκιμασία χαρακτήρων στον «Γαλαξία αναγκών, όπου μεσουρανούν οι επιθυμίες, (σελ. 86), όπως γράφει ο ποιητής.
Όλα αυτά τα λέω γιατί ο Ιωάννης Πανουτσόπουλος Ίστωρ (έμπειρος και ειδήμων) παλαιοβιβλιοπώλης εξ ανάγκης και αγάπης και, μαζί, ποιητής εξ ορισμού και πεποιθήσεως, στην ποιητική του συλλογή με τίτλο Επαγγελματικός Προσανατολισμός, που αποτελεί το δεύτερο μέρος μιας ποιητικής τριλογίας με ανέκδοτα τα άλλα δύο βιβλία, μεταπλάθει τον μόχθο σε αγώνισμα, το όνειρο σε όραμα, τις ιδέες σε αξίες. Τον ποιητικό μύθο, που συνιστά την κοσμοθεωρία του,

Δείτε περισσότερα...
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ, Γιώργος Μαρκόπουλος, Ο Σκοτεινός Αλφειός της ελληνικής ποίησης, εκδόσεις Εκάτη, σελ. 125

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ, Γιώργος Μαρκόπουλος, Ο «Σκοτεινός Αλφειός» της ελληνικής ποίησης, εκδόσεις Εκάτη, σελ. 125

Διαβάζουμε ένα βιβλίο ή το βιβλίο μάς «διαβάζει», διερωτάται ο Ιωάννης Πανουτσόπουλος γράφοντας για την ποίηση του Γιώργου Μαρκόπουλου. Υποστηρίζει  πως το διαβάζουμε αν μπορεί να μας διαβάσει, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική του ποιητικού έργου του Γ. Μαρκόπουλου, που ενέπνευσε τον κριτικό του λόγο, αποδεικνύοντας ότι τεκμήριο της δραστικότητας του έργου τέχνης είναι και η πολλαπλασιαστική δύναμη της επικοινωνιακής του προσπέλασης. 
Η ποίηση του Γ. Μαρκόπουλου, ενός από τους πλέον αντιπροσωπευτικούς και σημαντικούς ποιητές της γενιάς του ΄70, θα αποτελέσει για τον Ι. Πανουτσόπουλο  πηγή σπάνιων συγκινήσεων υπέρτατης συναισθηματικής αξίας. Το βιβλίο του θα γεννηθεί ως «εξομολογητική ανάγνωση», γέννημα μιας «ακατανίκητης ανάγκης για επικοινωνία και έκφραση», καρπός της έξαψης που μας προσφέρει η αγάπη για κάτι, έκφραση  καρδιακής σχέσης και όχι έργο συμβατικής, κριτικής αποτίμησης

Δείτε περισσότερα...
Ιωάννης Πανουτσόπουλος: Γιώργος Μαρκόπουλος, ο σκοτεινός Αλφειός της ελληνικής ποίησης

Ιωάννης Πανουτσόπουλος: «Γιώργος Μαρκόπουλος, ο “σκοτεινός Αλφειός” της ελληνικής ποίησης»

Ιωάννης Πανουτσόπουλος: «Γιώργος Μαρκόπουλος, ο “σκοτεινός Αλφειός” της ελληνικής ποίησης»
 
Γιώργος Μαρκόπουλος ο «Σκοτεινός Αλφειός» της ελληνικής ποίησης είναι ο τίτλος του βιβλίου με το οποίο ο συγγραφέας Ιωάννης Πανουτσόπουλος αποτίει τιμές στον γνωστό και τιμημένο ποιητή μας και του αποδίδει τον χαρακτηρισμό «Σκοτεινός Αλφειός», προσδίδοντάς του και ποιητική ιθαγένεια. Ο συγγραφέας του βιβλίου αποδεικνύεται θαυμαστής και σεμνός ακόλουθος της ποιητικής γενιάς. Κρατάει με σεβασμό το χέρι που του απλώνει η προηγούμενη, αναγνωρίζει το ρόλο της παράδοσης, δέχεται με συγκίνηση το δώρο και αξιοποιεί την προσφορά.

 

Δείτε περισσότερα...